Hej bara ...

... var i går till en läkare på medicin efter omgångar med prover.
Jag har - HYPERTYREOS - giftstruma kan man också kalla det.


Symtom som jag delvis har ;

- viktnedgång, trots väldigt god aptit (det gör ju ingenting)
- värmekänsla ... gör inget heller, är ju annars ganska frusen
- Hjärtklappning, pulsen stiger, hjärtslagen känns hårda.
  oregelbunden hjärtrytm ... det känns som om hjärtat är på väg ut ur kroppen!
- Skakningar o darrningar i hela kroppen men mest i händerna ... Jepp
- Irritabilitet, oro ... Totte tycker att det stämmer, helst det första!
- Trötthet ... oh, YES
- Deppig ... vet inte, deppig kanske för att jag kännt mej så konstig
- Flitiga toabesök ... inte konstigt att man går ner i vikt


Min sköldkörtel bildar för mycket hormon som ökar ämnesomsättningen onormalt och min kropp går på högvarv. Alla organ kan påverkas o det kan leda till många olika symtom.



Min sköldkörtel är förstorad o första steg nu är att äta tabletter som hämmar hormonbildningen o tabletter mot hjärtklappningen ... sammanlagt 9 tabletter per dag!!

... som tur så växer min sköldkörtel inåt ... så den syns inte

Men Du idag är det fredag o man kan sjunka ihop i soffan o bara va!




Kommentarer
Postat av: Carina

Kan berätta att det inte var aktuellt med någon soffa igår kväll ;). Men himmel vad roligt jag hade. I morse var det inte lika roligt...

2009-11-14 @ 17:26:03
Postat av: anette

Haha ... det är tråkigt att man ska få lida för man har roligt!!

2009-11-14 @ 20:14:59
URL: http://anettte.blogg.se/
Postat av: Anonym

Men, jag steg upp 8!!! och tapetserade klart från 9.30 o framåt

2009-11-15 @ 18:40:21
Postat av: Anonym

well done :)

2009-11-16 @ 07:48:06
Postat av: Annah

Men kära vän! Vad är detta? Så trist att du har måsta bli sjuk! Tusen frågor.....Vad innebär detta förutom tabletter? Vad då växer inåt? Ska den fortsätta att växa eller ger den sig nu då du käkar medicin? Vet bara att min mamma hade giftstruma för en massa år sedan och var riktigt dålig ett tag tills hon opererades. Krya på dej Anette och knapra tabletter så kanske det hela kan hållas i schack. Kramar!!

2009-11-19 @ 11:32:25
URL: http://ljuvligahem.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej söta rara Anna

Jag äter tabletter för fullt o det ska så småningom vända ... att det stabiliserar sej. Efter det ska jag bestämma om det blir operation lr. joddrickning, lr medicinering en lång tid. Jag tror att körteln slutar växa när medicineringen börjar ta, men det ingår i sjukdomsbilden att man glömmer saker ... o jag minns faktiskt inte riktigt vad läkaren sagt ;) Mamma har ju också haft detta o det känns ju skönt att få höra från ngn som varit med om alla symtomen ... men Du vännen - detta är ju ngt som går att fixa till ... det kunde ha varit brano mycke värre. KRAM

2009-11-20 @ 21:25:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0